درباره پوشه کاربدانیم:
 
مجتمع آموزشی پرورشی(ترنم ولایت) علامه طباطبایی(ره)
اصفهان-منطقه باغبادران-مورکان
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
جمعه 11 آذر 1390برچسب:, :: 18:11 ::  نويسنده : آقایان موسوی وچرمهینی

 

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 
پوشه کار
 
   پوشه کار یکی از روشها و شیوه های ارزشیابی دانش آموز،جمع آوری مکتوب فعالیتهای آموزشی
و پرورشی آنان ازخودمی باشد که حفظ ونگهداری این فعالیتها ،به منزله ارزش وبها دادن به
تلاش فراگیران است.بدین معنی که ؛  دانش آموز با قرار دادن هر قسمت از کار خود در پوشه ی
مربوطه نشانه هایی از پیشرفت خود را در طول زمان ارائه می کندو با کنترل محتوای پوشه،
کارهای ضعیف خود رابهبود می بخشد.
چرا باید از پوشه کار استفاده کنیم  ؟
 ۱-دانش آموز میزان توانایی ها و دانش خود را مستند می سازد
2-دانش آموز شاهد رشد وپیشرفت خود می باشد واعتماد به نفسش بالا میرود
3-به دانش آموز فرصت اصلاح اشتباهات می دهد
4-دانش آموز بین آموخته قبلی وجدید ارتبا ط بر قرار می کند
5-دانش آموز با همکلاسی،معلمان ووالدین تعامل ایجاد میکند
6-دانش آموز فرصت تمرین تصمیم گیری آگاهانه وداوری مسئولانه پیدا میکند
 
  از پوشه کارچگونه استفاده کنیم  ؟
 1-برای هر موضوع درسی یک پوشه انتخاب شود
2-پوشه در مدرسه نگهداری شود تامعلمان از آن استفاده کنند
3-هر دانش آموز مسئول نگهداری پوشه خودش باشد
4-پوشه  کاردرزمانهای معینی به دانش آموزان داده شود تا به خانه ببرد
5-پوشه  کاردرزمانهای معینی به دانش آموزان داده شود تا خودرا ارزیابی کند
6-در جلسات باخانواده ها برای گزارش در اختیارخانواده ها قرار گیرد
7-در زمان معینی معلم با دانش آموز به برسی پوشه کار بپردازد
8-در برسی پوشه کارفقط نظر معلم ارزش داردوفقط اومی تواندکارها رابررسی کند ونمره  دهد
 
 چه چیز هایی را باید در پوشه کار قرار  دهیم  ؟
 1-تکالیف انفرادی مدرسه
2-برگه های امتحانی
3-تکالیف گروهی در مدرسه
4-گزارش های علمی
5-یادداشتهای کلاسی یا خارج ازکلاسی دانش آموز
6-پروژه گروهی خارج از مدرسه
7-ثبت پرسش ها واظهار نظر ها در رفتار های قابل توجه دانش آموز
8-گزارش مصاحبه دانش آموز
9-خود آزمایی ها ومسائل
10-خلاصه داستان ،فیلم و بازدیدها
11-نمونه کارهای هنری
12-یادداشت ها،فهرست های ارزشیابی معلم و...
مجتمع علامه طباطبایی -خواهشمنداست نظرات وپیشنهادات خودراارائه فرمایید


 
ارزشیابی عملکردی
هر چند آزمون­های «قلم و کاغذی»، معمول­ترین نوع ارزش­یابی پایانی قلمداد می­شوند،
 اما ارزش­یابی عملکردی نیز می­تواند نوع قابل استفاده و مناسبی از ارزش­یابی پایانی باشد.
 سنجش عملکردی، در حقیقت آزمونی عملی است که با استفاده از ابزار و وسایل، دانش
 عملی و محتوایی دانش­آموزان و همچنین توانایی آنان را در به کارگیری دانش فراگرفته
 شده، برای استدلال کردن و حل مسأله، می­سنجد.
در ارزش­یابی مهارت­ها، از فهرست موارد ارزش­یابی استفاده می­کنند و جریان پیشرفت دانش
­آموز به وسیله­ی آن پیگیری می­شود. بنابراین، نوعی ارزش­یابی تدریجی است.
آزمون عملکردی، نوعی ارزش­یابی پایانی است. در آزمون عملکردی، فراگیران در یک موقعیت
 عملی قرار می­گیرند تا در جریان کار به نتیجه­های مشخصی دست یابند. اصولا" آنچه در کنار
 فرآیندها ارزش­یابی می­شود، سنجش بازده و حاصل یا «برون داد» کار است و اگر مسیر طی شده
 تا دست­یابی به نتیجه، مورد توجه باشد، سؤال­های مرحله­ای می­توانند راه رفته را بسنجند.
در این آزمون­ها، از دانش­آموزان خواسته می­شود تا مسائل معنی­دار علمی، نظیر مسائلی که در
 زندگی روزمره با آن روبه­رو می­شوند را حل کنند. برای مثال، یک آزمایش طراحی، اجرا و
 نتیجه­های حاصل از آزمایش را تحلیل کنند. اجرای یک تحقیق، نوشتن مقاله، تجدید نظر در
 متن یک نوشته، بحث و بررسی در مورد یک متن نوشته شده و نقد آن، تحلیل مسائل جاری،
 همکاری با دیگران و درگیر شدن در بحث­ها، همه فعالیت­هایی هستند که انتظار می­رود
 دانش­آموزان در زندگی واقعی با آنها روبه­رو شوند. بنابراین، دانش­آموزان در موقعیت واقعی
 حل مسأله قرار       می­گیرند و به آنان فرصت داده می­شود با استفاده از ابزار و منابع موجود
که در اختیارشان قرار داده شده­اند، با مسأله به صورت فعال برخورد کنند، روش­های مختلف
 حل مسأله را آزمایش و بررسی کنند، درباره­ی نتایج حاصل از هر پرسش قضاوت کنند و در
 جریان آزمایش و تجربه و داوری، راه­حل مورد نظر و مناسب را پیدا کنند.
به نمونه­ای از آزمون عملکردی توجه نمایید. این آزمون عملکردی، از سومین مطالعه­ی بین­المللی
 علوم و ریاضی      (TIMSS) انتخاب شده است



 
آزمون عملکردی وانواع آن
 
 در آزمونهاي عملكردي كه به آنها آزمونهاي واقعي نيز گفته مي شود فرآيند ها و فرآورده هاي يادگيري دانش آموزان و دانشجويان به طور مستقيم سنجش مي شوند.
چون در آزمون هاي كتبي نمي توان بعضي از بازده هاي يادگيري را سنجش نمود مي توان با آزمونهاي عملكردي آنها را سنجيد.
 تعريف آزمون عملكردي: آزمونهاي عملكردي با مهارت سر و كار دارند. مهارت در استفاده از فرآيند ها و شيوه هاي اجرايي و نيز مهارت در توليد فرآورده ها.
 انواع آزمونهاي عملكردي
آزمونهاي عملكردي بسيار متنوع اند اما در اين جا چهار نوع مهم آنها را مي آوريم:
1-  آزمون كتبي عملكردي
2-  آزمون شناسايي
3-  آزمون انجام عملكرد در موقعيتهاي شبيه سازي شده
4-  نمونه ي كار
1- آزمون كتبي عملكردي: تفاوت عمده بین آزمون کتبی عملکردی و آزمونهای کتبی این است که در آزمون کتبی عملکردی عمدتاً بر کاربست دانش و مهارت در موقعیتهای عملی یا شبیه سازی شده با موقعیتهای عملی تاکید می شود . در این گونه آزمونهای عملکردی ، یا بازده های پایانی یادگیری سنجش می شوند  یا مراحل میانی عملکردی که برای رسیدن به بازده های مطلوب پایانی ضروری هستند  مانند استفاده از ابزار ها و دستگاهها .
به عنوان مثال  می توان از دانش آموزان و دانشجویان می توان خواست تا یک نقشه آب و هوایی ، یک نمودار ستونی ، طرح مدار برقی ، طرح یک لباس ، یک داستان کوتاه یا نقشه یک آزمایش علمی را بسازند . در این مثالها ، محصول یادگیری که به صورت کتبی ارائه می شود ، هم نتیجه دانش فرد است و هم نتیجه مهارت او و یک مقیاس عملکردی به دست می دهد که به خودی خود ارزشمند است .
 
2- آزمون شناسايي: روش براي سنجش فراگيران در تشخيص ويژگيها _ محاسن، معايب و مواد استفاده در امور مختلف.
مثلاً شناسايي ابزار يا دستگاه هاي مختلف يا توصيف كار آنها _ مواجه كردن فراگير با يك اتصالي در يك دستگاه برق و از او خواستن براي شناسايي عيب مدار با استفاده از ابزارها و وسايل.
در آموزش صنعتي بسيار كاربرد دارند.
 
3- آزمون عملكرد در موقعيتهاي شبيه سازي شده: در اين آزمون از فراگير خواسته مي شود تا در كي موقعيت شبيه سازي شده يا مصنوعي يا خيالي همان اعمالي را انجام دهد كه در موقعيتهاي واقعي ضروري هستند.
مثالي در درس علوم يا حرفه و فن كار در آزمايشگاه يا كارگاه به صورت عملكرد در شغل واقعي شبيه سازي شده است.
مثال ديگر: در بعضي مواقع براي آموزش از اين آزمون استفاده مي شود مثل آموزش رانندگي  يا آموزش خلباني كه در محلي كه مثل اتومبيل يا هواپيما شبيه سازي شده است انجام مي گيرد.
دراين روش براي ارزشيابي از تواناييها و مهارتهاي يادگيرندگان در انجام كارهاي مختلف ( فرايند يادگيري) و توليد بازده ها مطلوب ( فراورده هاي يادگير) نيز مي توان سود جست.
 4- آزمون نمونه ي كار 
در اين آزمون از فراگير خواسته مي شود تا اعمالي انجام دهد كه معرف عملكرد واقعي مورد سنجش هستند . بدين لحاظ ، اين
روش نزديكترين روش سنجش به عملكرد واقعي ياد گيردند در محيط هاي طبيعي است. البته بايد شرايط انجام كار كنترل شده باشد.
حتي روش كنفرانس دادن و روش تدريس در كلاس توسط دانش آموزان و دانشجويان هم نوعي نمونه كار است.
تذكر : تحقيق يك نوع آزمون نمونه كار است.
 
 
مجتمع آموزشی پرورشی علامه طباطبایی (ره)
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

زهرا صادقی
ساعت21:55---2 بهمن 1390
سلام خانم صالحی عزیز وبلاگ بسیار خوبی دارید
امروز تونستم پیداتون کنم
دلم برا دانشگاه وبچه ها تنگ شده


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 8207
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1